Historia Turbosprężarki

Turbodoładowanie było znane od wielu lat, niemalże od początku funkcjonowania silnika spalinowego. Pierwsze próby sprężania powietrza, podejmowane w celu zwiększenia mocy silnika, oraz zmniejszeniu zużycia paliwa podejmowali Gottlieb Daimler i Rudolf Diesel. Z kolei pierwsza turbosprężarka jeszcze w formie uproszczonej została zbudowana przez doktora Alfreda J. Büchi’ego w latach 1909-1912. Kilka lat później ten sam Pan przedstawił prototyp turbosprężarki dla silników diesla, jednak nie został on zaakceptowany. Początkowo idea turbodoładowana rozwinęła się z silnikach okrętowych i lokomotywach spalinowych.

W roku 1954 firmy Scania, Volvo i Cummins rozpoczęły produkcję pierwszych samochodów ciężarowych wyposażonych w turbodoładowanie. Największy zaś przełom dla turbosprężarek przypadł na lata osiemdziesiąte, kiedy to zostały wyprodukowane pierwsze samochody marek Mercedes i Volkswagen z turbodoładowanym silnikiem diesla.

Dzięki licznym zaletom turbosprężarek, samochody wyposażone w to urządzenie są bezpieczne, ekonomiczne oraz czyste dla środowiska, co łącznie z dużą wydajnością i przyjemnością jazdy sprawia, iż znajdują się one we wszystkich samochodach ciężarowych, a także zmieniły na plus spojrzenie na silniki diesla.

Turbosprężarki i Ich Historia - Dimler, Diesel, Scania, Volvo

Turbosprężarki i Ich Historia – Dimler, Diesel, Scania, Volvo