Regeneracja i naprawa turbosprężarek
Na rynku oferowane są obecnie turbosprężarki: fabrycznie nowe, bądź profesjonalnie regenerowane.
Najczęstsze zaś awarie turbosprężarek wynikają z następujących sytuacji:
- zanieczyszczenia oleju, bądź nieodpowiednie jego stosowanie,
- zanieczyszczenia w układzie dolotowym lub wydechowym silnika,
- ograniczenia smarowania, bądź jego brak,
- usterki w układzie zasilania paliwem,
- praca w ekstremalnych warunkach.
Dlatego też trwałość turbosprężarki zależy w największej mierze od prawidłowej jego eksploatacji przez użytkownika. Zatem zaraz po uruchomieniu silnika nie zaleca się od razu w pełni wykorzystywać jego pełnej mocy (nie zwiększać prędkości obrotowej przez kilkanaście sekund), a także nie powinno się od razu po zakończonej jeździe gasić doładowanego silnika, ale utrzymać przez kilka minut niskie obroty silnika, aby przez cały etap ostygnięcia turbiny była ona smarowana i chłodzona olejem, jak podczas jazdy. Naprawa turbosprężarki powinna odbywać się w specjalistycznym zakładzie naprawczym, gdzie mechanicy najpierw demontują urządzenie, następnie czyszczą wszystkie jego elementy, wymieniają części zepsute, po czym wyważają zespół wirujący, całość montują i na zakończenie sprawdzają regulację wartości ciśnienia doładowania.